woensdag 23 april 2008

Bank

[Drie scenes uit 'Bank' (werktitel).
Drie jong volwassenen zijn van plan een bank te overvallen.
Een stuk over doen en niet doen en alle redenen die daarvoor zijn.]


Scène 2

(Ramon en Liza zitten op de bank tv te kijken. Ze kijken naar discovery channel en zijn erg gebiologeerd door het programma dat over het openbaar vervoer gaat.)

Harko:
Vandaag zat er een man in de tram.

Ramon:
Goh.

Harko:
Ik was nog niet uitgepraat.

Er zat een man in de tram.

Ramon:
Dat zei je net ook al.

Harko:
Ik begon opnieuw.

Ramon:
Niet doen.

Harko:
Er zat een man in de tram.

Ramon:
Repeat.

Harko:
Er zat een man in de tram

(Ramon loopt naar de keuken)

Harko:
Ramon!

Ramon:
Liza? Wil je koffie?

Harko:
Liza is er niet.

Ramon:
Heet jij Liza?

Harko:
Nee.

Ramon:
Harko? Wil je thee?

Harko:
Koffie.

Ramon:
Dan niet.

(Ramon komt terug de kamer in. Harko loopt naar de keuken)

Harko:
De koffie is op.


Scène 3

(Ramon , Harko en Liza zitten op de bank tv te kijken. Ze kijken naar discovery channel en zijn erg gebiologeerd door het programma dat over kluizen gaat.)

Harko:
Vandaag zat er een man in de tram.

Ramon:
Alweer?

Harko:
Ja.

Ramon:
Gister ook al.

Harko:
Ja.

Ramon:
En?

Harko:
Er zat een man in de tram.

(stilte)

Ramon:
Ja?

Harko:
Dat was het.

Ramon:
Sukkel.

(stilte)

Liza:
Ik snap hem niet.


Scène 4

(Ramon, Harko en Liza zitten op de bank tv te kijken. Ze kijken naar discovery channel en zijn erg gebiologeerd door het programma dat over vampieren gaat.)

Liza:
Eerst gnuif ik die ranzige parfum diep in.
En dan kots ik het recht in d’r gezicht uit.
Ik hijg in haar nek, totdat ze blauw ziet van de knoflook walm.
Ik ben natuurlijk geen echte, dus van te voren eet ik zoveel döner met knoflook- saus als ik maar kan.
Dan brokkelt ze zichzelf onder, hap ik in haar enige stukje vel dat nog niet onder
de uitgespuugde etensresten zit en bijt door alsof ik een school witte haaien ben
die op het punt staan elkaar op te eten.

Ramon:
Nou, nou.

Liza:
Ik scheur haar kop er af, d’r spieren knappen één voor één los en uiteindelijk
knoept haar ruggengraat ook kapot. Dit alles zodat ze nog net leeft.
Ik trek haar tanden er met een knarsend geluid stuk voor stuk uit en ontwricht
haar neus. Ik til d'r aan haar oren op, heel langzaam zodat ze lekker uitrekken,
dan laat ik los en valt ze met een harde klap op de grond.
Als finishing touch ruk ik haartje voor haartje uit haar hoofd en stop de bos in
haar mond.
...
Iemand nog koffie? Ik moet toch naar de WC.

(Liza af)

Geen opmerkingen: